Veiligheid en welbevinden 

Een veilige en vertrouwde omgeving is de basis van waaruit een kind zich kan ontwikkelen. De Kleinste Reus moet een plek zijn waar kinderen met plezier naar toe gaan. Als een kind zich zeker voelt heeft   het energie over om onbevangen te spelen en leren. 

Door te streven naar een warme, vertrouwde relatie tussen pedagogisch medewerker en kind krijgt het kind het gevoel dat er goed voor hem of haar gezorgd wordt en hij of zij wordt gerespecteerd. Belangrijk hierbij is onder andere dat het kind moet weten waar het aan toe is. Daarom brengen de kinderen de dag door in hun eigen vertrouwde groep met hun eigen, vertrouwde pedagogisch medewerkers. Om de continuïteit te waarborgen moeten kinderen minimaal twee dagen per week het kinderdagverblijf bezoeken.

Kinderen zijn vanaf heel jonge leeftijd in elkaar geïnteresseerd. Ze proberen contact met elkaar te maken en te communiceren. Vertrouwdheid tussen jonge kinderen ontstaat door regelmatig samen te spelen. 

Verder werkt De Kleinste Reus met een vast dagritme dat voor regelmaat en duidelijkheid zorgt.

Binnen- en buitenruimte

Het gebouw en de inrichting van het kinderdagverblijf voldoen aan de eisen die nodig zijn voor de veiligheid van het kind en geven kinderen een gevoel van geborgenheid.

De groepsruimten passen bij het leeftijdsniveau van de kinderen. Alle leeftijdsgroepen hebben voldoende speel- en ontwikkelingsmogelijkheden. De ruimtes zijn opgebouwd uit verschillende speelhoeken (de huishoek, met een keuken, de bouwhoek, leeshoek, de themahoek en de verteltafel).

Door de samenwerking met school is het mogelijkheid om gebruik te maken van de faciliteiten zoals de gymzaal, het atelier en de theaterzaal.

Het speelgoed is met zorg gekozen. De voorkeur gaat uit naar duurzaam speelgoed met een leerelement. Leerzaam speelgoed nodigt het kind uit tot actief spelen, tot uitproberen, bedenken en weer anders proberen. Het blijft boeien en de fantasie prikkelen.  

Behalve met speciaal voor kinderen ontworpen speelgoed laten we de kinderen spelen met allerlei andere voorwerpen en materialen. Van gewone gebruiksvoorwerpen kunnen kinderen veel leren. Bladeren, takken, boomschors, bekertjes, keukenrollen, kurken geven veel mogelijkheden voor creatieve expressie.

Het schoolplein is geheel omsloten en is ontworpen als natuurspeelplaats. Met de moestuin, al het groen en boomstammen is er heel veel om te ontdekken. 

Het vier ogenprincipe

De Amsterdamse zedenzaak heeft ertoe geleid dat het van belang is nog kritischer te kijken naar kindermishandeling en misbruik binnen de kinderopvang. Naar aanleiding hiervan heeft de commissie Gunning een advies uitgebracht, het vierogenprincipe. 

Om zo transparant mogelijk te werken,  zijn er tussen de verschillende ruimtes ramen aangebracht in deuren en muren. Ook zijn er ramen aangebracht tussen de groepsruimte en de  gang, dat ook in verbinding staat met de teamkamer. 

Wij geven invulling aan het vierogenprincipe doordat er bijvoorbeeld door middel van ramen zicht is op de groepsruimtes, tussen de badkamer en de groepsruimte zit er om die reden ook een raam. Omdat slaapkamers geïsoleerd zijn van de groepsruimtes en van buiten niet te zien zijn, hebben wij een babyfoonverbinding met camera tussen deze ruimtes.